Életmód,  Hírek

Melyik időjárás-előrejelzésben bízhatsz?

Észak-Queensland, Ausztrália, február hónapja különösen esősre sikerült, mintha a természet hat hónapnyi csapadékot zúdított volna a térségre. A helyiek közül sokan álmatlan éjszakákat töltöttek el, nem tudva, hogy reggel milyen mértékű árvíz és károk várnak rájuk. Különösen Andrew Brown, a kiberbiztonsági oktató és amatőr meteorológus érezte ezt a feszültséget. Kevesen tudják, hogy Brown az agya a Wally’s Weather nevű Facebook-oldalnak, amely 107 ezer követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és Queensland trópusi államának időjárására összpontosít. A rekordszámú árvíz idején, amikor 400 ember kényszerült elhagyni otthonát, Brown folyamatosan posztolt, még az éjszaka közepén is, amikor friss információval szolgált a közönsége számára, úgy érezve, hogy ez a kötelessége.

Amikor észrevette, hogy az időjárási radarja alapján öt órányi megállás nélküli eső közeleg, korábban elhagyta a munkáját, hogy figyelmeztesse nemcsak Facebook-követőit, hanem főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél több értesítést adni az embereknek” – mondta Brown. Townsville városában él, amely az esős, forró és párás időszakáról ismert, januártól márciusig. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramkimaradás is van, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek éjszaka szoktak bekövetkezni, amikor nem látszik, mi történik, így az ember úgy érzi, hogy a közönség szeme és füle.”

Brown aktív és elkötelezett Facebook-követői közönsége azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához a hírek és időjárás-jelentések érdekében. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat, ahogy azt a Pew Research Center is hangsúlyozza. A közösségi média influencerei iránti figyelem hasonlóan magas, mint a hagyományos újságírók és a mainstream média iránt, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint a közönség gyakran jobban figyel az influencerekre, mint a mainstream médiára a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója egyetért a felfedezéssel, miszerint a meteorológiai influencerek, mint Brown, a közszolgáltatások iránti bizalmatlanság mellett a helyi információk iránti igény miatt népszerűvé váltak. „A meteorológiai influencerek különösen a vidéki és regionális területeken népszerűek, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket biztosítanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondja Angus. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösségi aggályokra, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók nem szoktak.”

Ugyanakkor Angus professzor figyelmeztet a meteorológiai influencerek esetleges félelemkeltő magatartására. Példaként említi a Higgins Storm Chasing nevű közösségi média időjárás-előrejelzőt, amelyet 2018-ban bíráltak, amiért historikus csapadékszinteket és árvizeket jósolt, melyek végül nem következtek be. „A meteorológiai influencerek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem tartoznak azonos felelősségre, mint a mainstream és hivatalos kormányzati források” – mondja Angus. „A mainstream média nagyon óvatos az értesítések és evakuálások kiadásakor, mert egy-két hamis riasztás után az emberek elveszítik a bizalmukat.”

Andrew Brown, a Wally’s Weather mögött álló önképzett meteorológus, akinek IT mesterdiplomája és számos technológiai képesítése van, folyamatosan fejleszti a meteorológiai előrejelzéseihez szükséges eszközöket. Három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, melyek főleg a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetővé teszi számára, hogy még pontosabb elemzéseket végezzen, és ezzel együtt tervezi a működésének kiterjesztését egész Ausztráliára.

Bár Andrew Markowitz, egy másik meteorológiai influencer, aki Colorado államban él és 135 ezer követővel bír TikTokon, heti több ezer dolláros bevételt tud szerezni, Brown nem szeretne a Wally’s Weather arca lenni. „Nem akarom, hogy az emberek tudják, ki vagyok, mert szeretek úgy sétálni az utcán, hogy nem zaklatnak” – mondta Brown. A közönség érdeklődése és a meteorológiai információk iránti igény továbbra is növekvő tendenciát mutat, így a jövőben valószínűleg még nagyobb szerepet fognak játszani az ilyen típusú influencerek a közönség tájékoztatásában.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük