Divat,  Gazdaság

Forradalmi változások az indiai cipőiparban

Taiwan Hong Fu Industrial Groupja valószínűleg nem sokak számára ismert, de ha egy forgalmas utcán sétálunk, valószínű, hogy termékeivel találkozunk. A cég a világ második legnagyobb edzőcipőgyártója, amely lábbeliket szállít a Nike, Converse, Adidas, Puma és sok más márka számára. Évente körülbelül 200 millió pár sportcipőt gyárt. Ezért nem meglepő, hogy amikor a cég jelentős beruházást hajtott végre India piacán, a lábbeligyártó ipar felfigyelt rá. Jelenleg egy hatalmas gyár építkezése zajlik Panapakkamban, Tamil Nadu államban, India délkeleti részén. Amikor a gyár teljes kapacitással üzemelni kezd, várhatóan évente 25 millió pár cipőt fog gyártani, és akár 25 000 munkavállalónak ad munkát.

A projekt indiai partnerei között található Aqeel Panaruna, a Florence Shoe Company elnöke, aki kifejtette, hogy „a nemzetközi piac telített, és a Hong Fu új piaci lehetőségek után kutatott”. Hozzátette, hogy „India területén drámai mértékben nő a nem bőrből készült lábbelik iránti kereslet”, ami óriási potenciált rejt magában. Az indiai kormány is érdekelt az ilyen típusú befektetések vonzásában, bízva abban, hogy ezek javítják a lábbeligyártás színvonalát és növelik az exportot. Az ipar fellendítése érdekében tavaly augusztusban az Indian Standards Bureau (BIS) új minőségi előírásokat vezetett be minden, Indiában forgalmazott cipőre vonatkozóan. A szabványok szerint például a felhasznált anyagoknak át kell menniük a szilárdsági és rugalmassági teszteken. Sandeep Sharma, a lábbelipar szakértője és újságírója elmondta, hogy „ezek a BIS szabványok valójában arról szólnak, hogy megtisztítsák a piacot. Túl sok alacsony minőségű termék árasztotta el a piacot, a fogyasztóknak pedig joguk van a jobbra”.

Azonban Indiában sokan nem engedhetik meg maguknak a jól ismert márkák cipőit. Számukra egy hatalmas és összetett kis cipőgyártó hálózat áll rendelkezésre, amelyet a szervezett szektoron kívüli iparágnak neveznek. Az ő megfizethető termékeik a becslések szerint a teljes lábbelipar kétharmadát teszik ki. Ashok, aki nem kívánta megosztani teljes nevét, a szektor részének tekinti magát, és cipőgyártó egységeket üzemeltet Agra környékén, Észak-Indiában. Úgy véli, hogy naponta körülbelül 200 000 pár cipőt gyártanak hasonló működtetők, mint ő Agra területén. „Sokan, különösen a vidéki és alacsony jövedelmű városi területeken élők, olcsóbb helyi lábbelit választanak a márkás lehetőségek helyett” – mondta. „Sok szervezett márka küzd azzal, hogy terjeszkedjen a félvárosi és vidéki területeken, mert mi kiszolgáljuk őket.”

De hogyan fogják a kormány új szabványai befolyásolni az olyan gyártókat, mint Ashok? „Ez összetett” – válaszolta Sharma. „Azt hiszem, a kormány egy nehéz helyzetben próbál egyensúlyozni. Nem zárhatják be azokat a kis vállalkozásokat, amelyek milliók munkáját biztosítják – az gazdasági öngyilkosság lenne. Amit látok, az inkább egy jutalmazó és büntető megközelítés. Nyomást gyakorolnak a szabványok betartására, de ugyanakkor olyan programokat indítanak, amelyek segítik a kis gyártókat a folyamataik fejlesztésében.” A helyzetet bonyolítja, hogy a szervezett szektor jól ismert a nagy márkák hamisítványainak gyártásáról. Míg ezek népszerűek az indiai vásárlók körében, akik stílusos akciókat keresnek, más országok régóta panaszkodnak a veszteségeik miatt.

Közben számos új indiai cipőgyártó is megjelenik, hogy kiszolgálja India növekvő középosztályát. Sabhib Agrawal éppen arra törekszik, hogy a vásárlók érdeklődését felkeltse a mezítláb cipők iránt – olyan lábbelik iránt, amelyek gyártóik szerint egészségesek a lábnak, mivel ösztönzik a természetes, mezítláb mozgást. Agrawal elmondta, hogy cége, a Zen Barefoot különleges, mivel az indiai lábbelipar nagy része nem túl innovatív. „Nagyon kevesen hajlandók időt és pénzt fektetni új technológiákba itt. Az indiai gyártás egy profit-centrikus piac, amely a megtérülésre épít.”

A Comet egy másik indiai vállalat, amely az innovációra törekszik. Azt állítják, hogy ők az első olyan hazai márka, amely teljes mértékben birtokolja a gyártási folyamatot a tervezéstől a gyártásig. „Ez a szintű kontroll lehetővé teszi számunkra, hogy kísérletezzünk az anyagokkal, bevezessünk innovatív formákat, és folyamatosan finomítsuk a kényelmet és a megfelelő illeszkedést a valós visszajelzések alapján” – mondta a cég alapítója, Utkarsh Gupta. Elmondása szerint a Comet cipők alkalmazkodnak India éghajlatához és útviszonyaihoz. „A legtöbb hazai márka a piacon kapható talpakat használja, de amikor elkezdtük a Cometet, rájöttünk, hogy ezek minőségben, tartósságban és tapadásban hiányosak.” A változás elmondása szerint elkerülhetetlen a lábbeliparban, mivel „a magas érték iránti elmozdulás most már zajlik”.

Visszatérve Agrába, Ashok reméli, hogy a szervezett szektor nem marad figyelmen kívül India lábbeligyártásának növekedése közepette. „A kormánynak akkreditációt és tanúsítványokat kell adnia, hogy a gyáraink ne zárhassanak be. Ha minket is bevonnak a szervezett szektorba, senki sem tudja megverni Indiát a cipőgyártás területén.” Sharma azonban figyelmeztetett, hogy a változás elkerülhetetlen. „A piac biztosan el fog mozdulni. Látni fogjuk, hogy a nagyobb szereplők még nagyobbá válnak – nekik van pénzük ahhoz, hogy gyorsan alkalmazkodjanak. De nem hiszem, hogy a kisebb szereplők teljesen eltűnnek. Az okosabbak megtalálják a saját részüket.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cm2nplgm2kpo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük