
A Thames Water leállítja a vezetői prémiumrendszert
A Thames Water, az Egyesült Királyság egyik legnagyobb vízszolgáltatója, úgy döntött, hogy „szünetelteti” a vezetői számára tervezett jelentős bónuszok kifizetését, amely a vállalat 3 milliárd font összegű mentőhitelt biztosító intézkedéshez kapcsolódott. A lépést követően a Downing Street, a brit kormány hivatalos rezidenciája, világossá tette, hogy a cég vezetőinek a kudarcok után történő önjutalmazása „nyilvánvalóan elfogadhatatlan”. A Thames Water által kidolgozott „megtartási program” a vezetők fizetésének 50%-át tette volna ki, ami akár 1 millió fontot is jelentett volna az éves bérük és a rendszeres bónuszok felett.
A cég már régóta kritikák kereszttüzében áll, különösen a környezetvédelmi miniszter, Steve Reed által megfogalmazott vádak miatt, miszerint a Thames Water „megpróbálja megkerülni” azokat a közelgő szabályozásokat, amelyek megakadályoznák a vízszolgáltatók bónuszainak kifizetését. Reed a képviselőházi ülésen elmondta, hogy a cég „más néven” hivatkozik a bónuszokra, hogy továbbra is kifizethesse azokat. A Downing Street megerősítette, hogy a kormányzati álláspont egyértelmű: a Thames Water, amely hosszú évek óta rossz gazdálkodás alatt áll, nem oszthat ki magának bónuszokat.
A Thames Water képviselője nyilatkozatban közölte, hogy a vállalat vezetősége a megbeszélések után úgy döntött, hogy „szünetelteti a megtartási programot”, és megvárja az Ofwat, a vízszolgáltatók szabályozó hatóságának iránymutatását, amely új szabályokat hozhat létre az esetleges bónuszok megakadályozására. A Thames Water célja, hogy a cég megközelítése támogassa a vállalat újjáépítési céljait és a szélesebb közpublicisztikai elvárásokat. A cég szóvivője hozzátette, hogy a Thames Water vezetősége soha nem akarta, hogy ellentétben álljon a kormány vízipari reformokra vonatkozó törekvéseivel.
A Thames Water az utóbbi években súlyos kritikát kapott, különösen a szennyvíz kibocsátások és szivárgások miatt, amelyek súlyosan érintették a cég teljesítményét. A vállalat pénzügyi helyzete 18 hónappal ezelőtt vált nyilvánvalóvá, amikor a kormány készen állt arra, hogy a Thames-t különleges igazgatás alá helyezze. A cég márciusban egy sürgősségi 3 milliárd font összegű hitelt kapott, hogy elkerülje a csődöt, és most arra törekszik, hogy csökkentse 20 milliárd fontnyi adósságát azzal, hogy a hitelezőket kedvezményes kifizetések elfogadására kényszeríti.
A Thames Water körülbelül a brit lakosság negyedét szolgálja ki, főleg Londonban és Anglia déli részén, és körülbelül 8000 embert foglalkoztat. A cég várhatóan április közepére kimeríti készpénzállományát, azonban a jövőben, akármi is történik a céggel, a vízszolgáltatások és a háztartási szennyvízkezelés továbbra is normálisan működni fog.
Reed elmondta, hogy „nagyon örül”, hogy a Thames Water felhagyott a megtartási programjával, mondván, hogy az helytelen lépés volt, amely sérti a saját ügyfeleik igazságérzetét. A Thames Water korábban azt nyilatkozta, hogy a „megtartási kifizetések” nem teljesítményhez kapcsolódó bónuszok, amelyek a új szabályok hatálya alá tartoznak, és hogy ezek a kifizetések nem a fogyasztók pénzéből származnak.
A Thames Water elnöke, Sir Adrian Montague a múlt héten a képviselőházi bizottság előtt tett nyilatkozatát pontosította, miszerint esetleg „rosszul fogalmazott”, amikor azt állította, hogy a hitelezők „kényszerítették” a „megtartási ösztönzők” bevezetésére. Montague hangsúlyozta, hogy versenyképes piacról van szó, és hogy a cégnek megfelelő juttatási csomagokat kell nyújtania, különben a fejvadászok kopogtatnak.
Anna MacDonald, az Aubrey Capital Management munkatársa megjegyezte, hogy a Thames Water valószínűleg próbálja elkerülni a további PR-katasztrófát. Szerinte a bónuszok indokoltsága a vezetői megtartás érdekében nem meggyőző. A közelmúltban az Ofwat megakadályozta, hogy három vízszolgáltató, köztük a Thames, a Yorkshire Water és a Dwr Cymru Welsh Water, ügyfélpénzből finanszírozzon összesen 1,6 millió fontos bónuszokat a vezetőknek.
