
Mi vár a közösségi médiára?
Jay Springett, a technológiai stratégiai szakértő és podcaster, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, és több mint hat hónapig aktívan használta azt. A Butterflies célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberek és mesterséges intelligencia karakterek közötti interakcióra. Springett online személyisége az idő múlásával fejlődött, más mesterséges karakterekkel való kölcsönhatásai révén. Olyan szintre jutott, hogy saját Beanie Babies gyűjteményét is elkezdte. „Olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írták volna egy szimulációban” – mondta Springett a BBC-nek. Hozzátette, hogy a Butterflies használata eltért azoktól a platformoktól, amelyeket korábban használt. „Többnyire megfigyelőként vettem részt, nem pedig aktívan interaktáltam. Nem fizetnék érte, de annyira érdekes volt, hogy folyamatosan figyeltem.”
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások igyekeznek bővülni egy olyan időszakban, amikor a felhasználók egyre elégedetlenebbek a nagy közösségi média óriásokkal. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. Nem csupán az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az elmúlt években, szintén a Similarweb adatai alapján. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek egyharmada használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány háromnegyed volt.
A Bluesky azon közösségi média cégek közé tartozik, amelyek növekvő népszerűségnek örvendenek. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. A Bluesky sikerét nem csupán a megfelelő időzítés magyarázza, hanem a platform új, testreszabható architektúrája is. Míg a központosított rendszerekben a közösségi média vállalatok teljesen ellenőrzik a tartalmat és a felhasználói identitásokat, addig a Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl az algoritmus számukra. Ha valaki nem kedveli a Bluesky általános diskurzusát, egyszerűen a „barátok körében népszerű” hírcsatornára lépve láthatja, hogy az általa követett emberek miről beszélnek.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője arra figyelmeztet, hogy a Bluesky számára nem lesz könnyű megközelíteni az X és a Facebook méretét. Szerinte a cégnek egyensúlyt kell találnia a bevételek generálása, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal nehezebb, mint ahogy hangzik. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány abban reménykedik, hogy segíteni tud ezen a téren. Az alapítvány olyan neves személyiségeket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és tervei között szerepel, hogy a következő három évben 30 millió dollárt gyűjtsön össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amely az AT Protokollra épül, ami a Bluesky decentralizált hálózatát működteti.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora megjegyzi, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához, azonban ameddig ők maradnak az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, fennáll a kockázata annak, hogy nem a közérdek szolgálatában működnek. Az újonnan megjelenő platformok számára nagyobb aggodalomra ad okot a hálózati akadály, amelyet Metcalfe törvénye foglal össze. Evan Prodromou, az ActivityPub társszerzője és jelenlegi szerkesztője szerint a törvény kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat felhasználva folyamatosan növelhetik saját méretüket, kiszorítva ezzel a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
Az olyan nonprofit szervezetek, mint a Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, stratégiát dolgoznak ki, hogy áthidalják Metcalfe törvényének kihívásait. Céljuk, hogy a felhasználók ne csak kedvenc szolgáltatásaik között ugráljanak. A Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely képes minden közösségi média szolgáltatás tartalmát egyesíteni. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a különböző közösségi média cégek közötti együttműködést, mint például a Mastodon esetében. Prodromou reményei szerint az ilyen interoperabilitás révén a Social Web Foundation olyan értéket tud majd nyújtani, mint a nagy, monolitikus platformok.
Bár nem egyszerű a helyzet, hiszen nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a Bluesky az AT Protokollt használja, a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik a különböző technológiát használó oldalak aggregálásán. „Az elmúlt évtizedek tapasztalataiból egy dolgot tanultunk: a világ legkevésbé rászoruló dolga egy mindenki számára megfelelő megoldás” – mondja Berjon. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább saját részesedésüket akarják megszerezni, semmint helyettesíteni a meglévő platformokat. Az utóbbi években egy új, egyedi közösségi alkalmazások ipara alakult ki, például a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams indított. A Mozi nem arra ösztönöz, hogy online szocializáljunk, hanem tájékoztat arról, mikor találkozunk ismerőseinkkel egy városban vagy eseményen, ezzel bátorítva a személyes kapcsolatokat.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot fognak elhozni, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat jelenik meg, több választási lehetőséget kínálva az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segít az embereknek a zűrzavaros közösségi média ökoszisztéma kezelésében, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírcsatornából böngésszenek, amely különféle platformok, például a Threads, a Bluesky és a YouTube bejegyzéseit és tartalmát gyűjti össze. „A végén,” mondja McCue, „valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíteni tudja a Facebookot vagy a Twittert, ahogyan azt egykor ismertük, de több szolgáltatás kezdheti el elvonni a figyelmünket ezektől a régi stílusú, egyetlen hírcsatornás élményektől, és viselkedésünk átalakul ezekkel az új választásokkal, míg az új generációk többet fognak várni.”

