Életmód,  Hírek

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésekben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztrália területén rekord mennyiségű csapadék zúdult a térségre, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat hozott. Az emberek bizonytalanok voltak afelől, hogy reggel milyen szintű árvíz és károk várják őket. Talán senki sem érezte ezt jobban, mint Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de este amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő az agya a Wally’s Weather nevű Facebook-oldalnak, amelynek 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van, és amely Queensland időjárására fókuszál. A rekordot döntő árvíz idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonuk elhagyására, Brown folyamatosan posztolta az aktuális híreket, éjszaka is felébredt, hogy frissítéseket osszon meg, érezve a kötelességét és felelősségét a közönsége iránt. Amikor észrevette, hogy öt órán át folyamatos eső várható, korán elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit figyelmeztette, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is.

„Amikor nagy időjárási esemény történik, próbálsz minél előbb értesíteni az embereket” – mondja Brown. Townsville-ben él, amely a térség központja, és amely híres a januártól márciusig tartó esőzéseiről és forró, párás időjárásáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül is maradnak, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek gyakran éjszaka csapnak le, amikor nem látható, mi történik, így úgy érzed, hogy te vagy a szemük és fülük” – teszi hozzá.

Andrew Brown aktív Facebook-közönsége jól mutatja, hogy a közönség egyre inkább a közösségi médiát választja hírek és időjárási frissítések megszerzésére. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így jut információhoz, a Pew Research Center adatai szerint. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a újságírókra és a mainstream médiára, sőt a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatása szerint több figyelmet kapnak tőlük, mint a hagyományos médiától a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója azt tapasztalta, hogy míg ő maga az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tájékoztatását követte a vihar idején, sokan inkább a helyi influenszerekre támaszkodnak. Angus professzor a közönség növekvő bizalmatlanságát a mainstream médiával és a kormányzati forrásokkal szemben a helyi, valós idejű frissítések iránti igényként értelmezi. „A meteorológiai influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondja.

Azonban az influenszerek között is akadnak kritikák, mivel hajlamosak a pánikkeltésre. A Townsville-i Higgins Storm Chasing, amely szintén közismert, 2018-ban a történelmi csapadéknak és árvíznek a megjóslása miatt kapott kritikát, amikor az előrejelzés nem vált valóra. Angus professzor arra figyelmeztet, hogy ezek az influenszerek gyakran túlzó állításokat tesznek, mivel nem állnak ugyanazoknak a normáknak és következményeknek alávetve, mint a hivatalos meteorológusok és kormányzati források. „Az embereknek tudniuk kell, hogy ők is részei egy figyelem gazdaságnak. Minél több nézőjük van, annál nagyobb az elköteleződésük a statisztikáikban” – mondja.

Alan Sealls professzor, aki korábban tévémeteorológusként dolgozott, szintén úgy véli, hogy a képzett meteorológusok értéket adnak az online platformokhoz, míg a képzetlenek hiteltelenné tehetik a szakmát. „Vannak, akik nem képzettek, és nagyobb kockázatot vállalnak az előrejelzések terén, különösen ha extrém időjárásról van szó” – magyarázza Sealls, aki most az Amerikai Meteorológiai Társaság elnök-electje.

Andrew Brown saját tapasztalatait is megosztja. Noha önállóan tanulta az időjárás-előrejelzést, informatikai mesterdiplomával és számos technológiai végzettséggel rendelkezik. Az időjárás-előrejelző berendezésekbe fektetett pénzének köszönhetően három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. A mesterséges intelligencia fejlődése pedig lehetőséget ad számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel.

Bár Brown szeretne több időt szentelni a Wally’s Weather-nek és unokáival foglalkozni, tudja, hogy ez még várat magára. Azt is elmondja, hogy nem szeretné, ha ő lenne az oldal arca, mivel szeretné megőrizni az anonimitását, és élvezni a közönség véleményét anélkül, hogy felismernék. „Néha sorban állok, és hallom, ahogy az emberek a oldalról beszélnek, és fogalmuk sincs, hogy ott vagyok” – mondja Brown, ezzel is színesítve az élményeit.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük