
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Északkelet-Ausztráliában, Queensland államban hat hónapnyi eső zúdult a térségre, amely sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat hozott, hiszen senki sem tudhatta, milyen mértékű árvíz és károk várnak rájuk reggelente. Talán senki sem élte meg ezt a helyzetet annyira intenzíven, mint Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktatóként dolgozik, de éjszakánként amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather, egy 107 000 követővel rendelkező Facebook-oldal mögött áll, amely a trópusi Queensland időjárásával foglalkozik, és havi 24 millió megtekintést generál. A rekord mennyiségű árvíz idején, amikor 400 ember kényszerült elhagyni az otthonát, Mr. Brown folyamatosan frissítette az oldalt, még éjszaka is felkelt, hogy tájékoztassa követőit, érezve a felelősséget és a kötelességet, hogy informálja őket. Amikor észrevette, hogy az időjárási radarján öt órányi folyamatos eső várható, korán elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőinek, hanem a főnökének, kollégáinak, feleségének és felnőtt gyermekeinek is javasolta, hogy cselekedjenek hasonlóan. „Amikor nagy időjárási esemény történik, megpróbálsz minél előbb értesíteni az embereket” – mondta Brown.
Brown Townsville-ben él, amely a híres, esős és párás nedves évszakáról ismert, januártól márciusig. Megfigyelései alapján az emberek szeretnék tudni, mi történik, mert még ha áramkimaradás is van, akkor is valószínű, hogy internetkapcsolatuk van. Az ilyen rendszerek általában éjszaka történnek, amikor nem lehet látni, mi zajlik, így úgy érzi, hogy ő az emberek szeme és füle. Az aktív, elkötelezett Facebook-közönség, amely Mr. Brown mögött áll, jól mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírekért és időjárási frissítésekért. Az Egyesült Államokban a Pew Kutatóközpont adatai szerint a felnőttek 20%-a így szerzi be az információit. Az emberek ugyanolyan figyelemmel kísérik a Facebook-influencereket, mint a újságírókat és a mainstream médiát, sőt, a Reuters Intézet és az Oxfordi Egyetem tanulmánya szerint gyakran még nagyobb figyelmet fordítanak rájuk, mint hagyományos médiatársadalmaikra a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója megjegyezte, hogy az időjárási influencerek, mint Mr. Brown Wally’s Weather oldala, a mainstream médiával és a kormányzati forrásokkal szembeni növekvő bizalmatlanság következményeként népszerűsödtek. „Az időjárási influencerek különösen vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak közönségükkel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösség aggodalmaira olyan módon, ahogyan a hagyományos hírszolgáltatók általában nem.”
Ugyanakkor Angus professzor figyelmeztetett arra is, hogy az időjárási influencerek hajlamosak a pánikkeltésre, ami problémát jelenthet. Például a Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing időjárás-előrejelzőt is kritizálták 2018-ban, amikor történelmi szintű csapadékot és árvizet jósolt, ami végül nem következett be. Az ilyen influencerek, akik gyakran nem tartják be a hagyományos meteorológiai előrejelzők által követett szakmai normákat, könnyen terjeszthetnek félrevezető információkat, ami a közönség bizalmát is alááshatja.
Andrew Brown, aki önképzett meteorológus, de informatikai mesterképzéssel és számos más technológiai képesítéssel rendelkezik, nemrégiben fizetős előfizetéseket vezetett be, hogy fedezze előrejelző berendezéseinek költségeit. Az AI fejlődése azt is lehetővé teszi számára, hogy még pontosabban elemezze az adatokat, és ezáltal szélesebb körű, országos működésre is lehetőséget kapjon. Az időjárási influencerek világában pénz is kereshető, hiszen Colorado államban Andrew Markowitz, aki meteorológiai diplomával rendelkezik, és egy energiatársaságnál dolgozik, 135 000 követővel bír egy TikTok időjárási oldalon, amelyből havi több ezer dollárt keres.
Visszatérve Ausztráliába, Brown szeretné, ha egyszer visszavonulhatna az oktatástól, és több időt szentelhetne a Wally’s Weather-nek, valamint unokáival tölthetne időt. Jelenleg azonban igyekszik elkerülni, hogy a lap arca legyen, mivel ez segít megőrizni a magánéletét. „Nem akarom, hogy az emberek felismerjenek az utcán. Élvezem, hogy be tudok állni a sorba, és hallgathatom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, anélkül, hogy tudnák, hogy éppen ott vagyok” – mondta Brown. A helyi közösség számára tehát nemcsak a pontos időjárási előrejelzés, hanem a személyes kapcsolatok is fontosak, és Andrew Brown éppen ezt a kapcsolatot ápolja a Wally’s Weather segítségével.

